lørdag den 14. september 2013

Fra jord til bord - mejeriprodukt

Jeg har i "fra jord til bord" opgaven valgt at lave en flødeost med hvidløg og persille.
De følgende billeder viser processen.
Opskrift:
2 liter kærnemælk
2 fed hvidløg
persille efter egen bedømmelse
salt
fløde

Kærnemælken varmes op til ca. 50 grader, under omrøring og ved svag varme.
Når kærnemælken begynder at skille og temperaturen er på 50 graden, stilles den til afkøling.
 Her ses den skilte kærnemælk. Jeg har valgt at hælde den op i et viskestykke, som ligger i et dørslag over en skål, så jeg samle vallen i.
For at skynde lidt på processen kan man vælge at samle enderne på viskestykke og pressen vallen ud.
 Så er vallen ude af ostemassen, og der kan nu tilsættes de ønskede krydderier
Hvidløg og persille
Finthakket hvidløg og persille

Nu skal det hele blandes godt sammen.
Den færdige ost. osten bliver meget tør, hvis man ikke lige tilsætter lidt fløde, og for smagens skyld en smule salt.

Glasskålen var næsten fuld, og jeg glemte helt at tage et billede inden den som vises næsten er spist.
Det er bestemt en ost jeg vil lave igen, selvom jeg var meget i tvivl omkring fremgangsmåden.
Bestemt et produkt man kan lave i institutionerne rundt omkring.
Lækker ost... :)


Vi ses

3 kommentarer:

  1. Ser mega lækker ud :O) det vil jeg også prøve........

    SvarSlet
  2. Det var den skam også.... har heldigvis et par piger der ikke er særlig kræsne.... :) Go fornøjelse.... :)

    SvarSlet